Tere Malta, siin me oleme, pühapäev

Teekond algas väga vara või oleks õigem öelda, et väga hilja – öö polnud veel läbi, aga ka hommik polnud veel kätte jõudnud. Läbi pimeda, sombuse ja külma Eestimaa sõites tundus täiesti võimatu, et kusagil on veel suvi, päike ja soojad ilmad. Tallinnas oli lausa maa valge ning autotee suisa libe – suureprane algus rannikuturismi projektile – Euroopa dimansioon täies hiilguses – põhjamaalt lõunamaale ja seekord isegi mitte päevase teekonna vaid sellise normaalse kuuetunnise reisimisega.

Lennuk startis kell 6.00 ning juba mõne aja pärast nautisme Riias sooja kohvi ja hommikusööki ning ootasime, et meie lend välja kuulutataks. Kinkisime rõõmuga ühe tunni ajamasinale tagasi ning maandusime Maltal juba kell 12.00  – ok meie aja järgi siiski 13.00, aga meie aja, selle külma ja valge maaga jätsime nüüd seljataha. Sellest, et olime teise kliimavööndisse sattunud  saime aru juba lennukist väljudes, nähes lennujaama poisse lühikestes pükstes ja T-särkides kohvreid maha laadimas ning keerasime ninad vastu päikest ja tõdesime, et see kõik meeldis meile väga.

Tore, kui sul on maailmas sõpru ning eriti tore, kui need sõbrad sind rõõmuga lennujaamas ootavad ning su kohvrid, kaaslase ja sinu endagi hotelli transpordivad, kättpidi ette näitavad, kust kõige otsemad teed vajalikesse kohtadesse viivad ning teevad veel enne kui arugi saad väikse kohalike vaatamisväärsuste tuuri. Selle toreda suvise jalutuskäigu järel saime aru, et elame merele väga läheda ning et seda endale ka päriselt teadvustada, otsustasime selle ka oma jalgadele selgeks teha ning pistsime varbad Vahemerre – pisikesel liivarannal, otse suure autotee kõrval, veidi ülevalpool meist paistmas ka meie reisi sihteesmärk – Malta Turismiinstituut – kena valge, pikk ja madal õhuline ehitis. Ja mis kõige toredam, tõepoolest vaid veerandtunnise jalutuskäigu kaugusel meie peatuspaigast, kui kasutada kõige otsemat teed, mida me nüüd oskasime ja mis viis meid esiti otse läbi Malta kuulsaimast ööklubide piirkonnast Parcevillest ning seejärel keeras mere äärde, kust avanes kena vaade lahele ning merele selga keerates ning pead väheke kuklasse ajades ka koolile. Milline kena vaade võib veel kooli akendest avaneda – iga päev kui tahad silmi puhata, keera ainult nägu akna poole ja Vahemeri laiub su ees – sinine, soe ja mõnus.

Meie majutusasutus nimega Rafael Spinola hotell asus piirkonnas, mida kutusti St Julians, sellest veidi Valetta poole jalutades jõuab Sliemasse.  Mõlemad on tuntud kui populaarsed turismipiirkonnad ning olles mittemaltalane, ei pane isegi tähele, kui ühest teise oled jõudnud. Seda tuleb Maltal muidugi sageli ette, sest kõik linnad, linnakesed, alevikud ja külad kestavad enam-vähem lakkamatult ning ainult kohalik oskab öelda, millise maja juurest tuleks seda piirkonda teisiti nimetama hakata. St Juliansist viib Sliemasse kena promenaad, mida kasutatakse nii jalutamiseks, tervisejooksuks kui koertega patseerimiseks ning kus igal sammul võib leida ka mõne toreda söögikoha, enamasti väga vahemerelise koos mõnede Malta special roogadega. Kuna pühapäev oli meie päralt ning tööülesanded ootasid meid alles homme, siis promeneerisime päris pikalt.

Meie orientiiriks koduteee leidmisel oli oranži ja sinise värviline tornmaja, mis asus väga peene elamurajooni Portomaso ees ning mis alguses meie meelest kuidagi ei sulandunud sellesse keskkonda, olles nii teistsugune ühtlaselt valitsevast paekivi karva beežist toonist. Etteruttavalt pean mainima, et meie torn, nagu me seda kutsuma hakkasime, sai meile nädalaga väga armsaks, selle järgi oli hea määrata, kuhu meie Malta kodu jääb ja selle silmamine nii maalt kui merelt tekitas omamoodi sõbraliku tunde.

Pühapäeva õhtul kui juba pimedaks läks õnnestus meil ka üks väga tore  trip teha, seda võiks nimetada lausa Malta must be-ks ja seda soovitaksin mina ette võtta kohe kaks korda, nii päevasel kui õhtusel ajal. Sihtkohaks oli siis Malta kunagine pealinn Mdina, mida kutsutakse ka Silent City, sest tänapäeval ei ela seal paikselt just eriti palju inimesi ning seetõttu õhtune külastus on ka pisut müstiline.

Mdina asub suhteliselt Malta keskel, kõrgemal kohal nagu iidsele linnale kohale. Kuna Malta on suhteliselt tasane ning enamus linnadest paiknevad ranniku ääres, siis Mdina poole sõites saab juba kaugelt nautida seda majesteetlikku vaatepilti kui tuledes vana loss (nii ta pimedas tundub) kaugusest künka otsast paistma hakkab. Siia annab juurde mõelda kõik muinasjutud, kus mõni printsess päästmist vajaks, just sellisest kõrgest lossist lasi Rapuntsel oma juuksed valla ning võimalik, et kunagi magas seal ka Okasroosike.

Tegelikkuses linnaväravast sisse minnes vapustab see võimas arhitektuur ja suursugusus, vanad kirikud, uhked kivimajad. Mdina kirikusse ootavad noorpaarid 3-5 aastat oma laulatumisjärjekorda, aga kohalike hulgas on paik abielu astumise tähistamiseks väga populaarne ning ootamist väärt. Kõndides nende kaunite paleede vahel oled ühel hetkel äkki vaateplatvormil, kus terve Malta on tuledes sinu ees, täiesti ootamatult ja kaunis nagu piltpostkaart, kuhu värvilised tulukesed on laiali pillutatud. Tore oli tõdeda, et maltalased hoiavad oma kultuuritähiseid väga heas seisukorras ning ka Mdina ümber oli ehitatud uus, kuid vanaga ühtesulav jalutustee, mis oma kaasaegsete skulptuuride ja tuledega juhatab sind vanade võlvide ja müüride vahele.

Esimese päeva kohta oli elamusi juba rohkem kui palju ning üks ilusam kui teine, seega suundusime koju puhkama, kumbki oma kolmevoodilisse ühe inimese tuppa.

This entry was posted in Malta by Heli. Bookmark the permalink.

About Heli

I work at Haapsalu Vocational Education and Training Centre as a Coordinator of External Relations. I am managing international projects and writing blogs about them. I like my work with young people because they make me learn new things all the time. Meanwhile, I like travelling and spend a lot of time in Ireland because of my personal life :)